fredag 29 januari 2010

Koppi Fazenda do Moinho

När baristashopen.se tog in Koppi i sortimentet igen så kunde jag inte hålla mig från att skicka efter ett par påsar. Fint rostningsdatum i kombination med nyfikenheten på detta lilla rosteri från Helsingborg gjorde att jag beställde två sorter. Jag är svag för dessa små rosterier där man verkligen känner kärleken till kaffet och all den energi som läggs ned för att få till den perfekta rostningen.

Koppi Fazenda do Moinho blev först ut till test. Bönan är härligt mellanrostad och när man öppnar påsen sprids direkt en härlig doft av choklad och nougat. Dock är creman tunn och bräcklig. Smaker av choklad, nougat och viss mån frukt sprids i munnen. Kaffet är dock halvbeskt och det första smakerna försvinner snabbt.

Nej, blir faktiskt lite besviken över denna böna. Den härliga doften kunde inte överföras till smaken, dessutom tunn crema och kort eftersmak. Går inte skylla på rostdatumet heller, två veckor efter rostning tycker jag är optimalt.


Jag har även testkört bönan som aeropress och här är jag väldigt nöjd. Len och härlig smak där smakerna mer tydligt framhävdes.

1 kommentar:

Danne sa...

Jag har också gjort den iakttagelsen att bönor ibland gör sig utomordentligt bra med aeropress/press men inte fungerar alls som espresso. Känns som att espresso är den metod som kräver mest hantverk och inte lämnar särskilt stort utrymme för misslyckanden. Allt ska vara perfekt, malning, tampning, bönans mognad, extraktionstid, temperatur osv. Press å andra sidan är helt enkelt enklare att lyckas med, inte lika många variabler som måste konstanthållas.